Udenlandsk arbejdskraft er også udlændingepolitik

Leder

Udenlandsk arbejdskraft er også udlændingepolitik

Hvis Danmark skal hænge sammen, kræver det, at vi har styr på, hvem der arbejder her og hvordan vi sikrer, at det bliver i et antal som vores velfærdssamfund kan håndtere

Udenlandsk arbejdskraft
Billedtekst
Udenlandsk arbejdskraft på byggeplads
Foto: Colourbox

Regeringen er på trapperne med en ny certificeringsordning for brugen af udenlandsk arbejdskraft. 

Det skal være nemmere at hente udlændinge uden for EU til landet, til gengæld skal det være på ordnede forhold.  

Det er tiltrængt. For i alt for mange år har diskussionen om udenlandsk arbejdskraft været isoleret til økonomi, mangel på hænder og virksomheders konkurrenceevne.  

Man har fuldstændigt glemt at se på, hvad den store tilstrømning gør ved vores arbejdsmarked og ved samfundet som helhed.  

Det er tid til at hæve blikket. For udenlandsk arbejdskraft er ikke kun erhvervspolitik – det er også udlændingepolitik. 

Det er ikke nok bare at sikre en arbejdskontrakt og en bolig. Vi er nødt til at tage stilling til, hvilken rolle de her mennesker og deres familier skal spille i vores samfund.  

Læs også:Fagbevægelsen positiv over for SVM-udspil om udenlandsk arbejdskraft

For mange lever i dag i Danmark uden for det forpligtende fællesskab, vi normalt bryster os af. 

De bor i boligområder domineret af andre udlændinge, sender deres børn i særlige skoler og får sundhedsbehandling gennem private ordninger. 

Integration er reelt ikke-eksisterende

For den danske aftalemodel er de en særlig udfordring, for få af dem melder sig ind i en fagforening. 

De betaler deres skat, men integration er reelt ikke-eksisterende, fordi opholdet er midlertidigt. 

Mette Frederiksens største succes har været en stram udlændingepolitik. En udlændingepolitik som et stort flertal af vælgerne bakker op omkring.  

Læs også:Lars Løkke hælder de gule ned ad brættet: “Altså ikke en gul fagforening”

Men det virker som om, at når det kommer til at hente udenlandsk arbejdskraft, så er der frit spil til at åbne grænserne på vid gab. 

Det vil svække hendes troværdighed, hvis hendes regering vil blive set som at have sluppet grebet om udlændingepolitikken, og derfor er det helt afgørende at hun i denne sag ikke lytter til Moderaterne og de dele af erhvervslivet, som blot vil øge antallet af udlændinge. 

Kontrollen skal styrkes 

Derfor er det afgørende, at den nye certificeringsordning ikke kommer til at stå alene. Den må følges op med værktøjer, som i afgørende grad styrker vores fælles forsvar for danske løn- og arbejdsforhold. 

Derfor skal vi have øget tilsyn fra Skat, udlændingemyndigheder og politi. Ikke af mistillid – men for at sikre, at vi behandler folk ordentligt, og at spillereglerne bliver overholdt.  

Sådan et har både fagbevægelsen og landets mange mindre håndværksmestre efterspurgt i årevis

Og det er samtidig en mulighed for, at vi får lukket de smuthuller, der undergraver dansk udlændingepolitik. Ordninger, hvor udenlandske studerende “uddanner sig” til at stå med tallerkner eller cykle med takeaway, må afskaffes

Desværre holder de store arbejdsgivere i Dansk Industri (DI), på trods af alle gode erfaringer, fast i deres stædige modstand imod gennemsigtighed i byggebranchen.  

Længe efterspurgt ID-kort

Noget af det, der er sluppet ud fra forhandlingerne om certificeringsordningen, tyder heldigvis på, at der kommer et landsdækkende ID-kort til landets byggepladser, så myndigheder og andre kan få vished om, hvem der er på de danske byggepladser. 

Sådan et har både fagbevægelsen og landets mange mindre håndværksmestre efterspurgt i årevis – som et værktøj til at sikre gennemsigtighed, mindske snyd og aflaste de virksomheder, der faktisk forsøger at gøre det rigtigt.  

Læs også:Se listen: Lønmodtagere fra disse lande får langt lettere adgang til at arbejde i Danmark

Men at dømme efter udmeldinger fra de små og mellemstore håndværkere samt Danske Byggefag, er det langt fra sikkert, at kortet bliver det gennembrud, som mange af dem har drømt om.  

Deres kritik er væsentlig, og det må ikke ende med, at vi endnu engang lader hensynet til de store firmaer tromle ønsket om en mere fair byggebranche med ordnede forhold for alle. 

Hvis Danmark skal hænge sammen, kræver det, at vi har styr på, hvem der arbejder her og hvordan vi sikrer, at det bliver i et antal som vores velfærdssamfund kan håndtere. 

Niels Jespersen

Niels Jespersen er chefredaktør på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Gert (ikke efterprøvet) den Fredag den 20.06.2025 - 17:39

Det er som om at 70’ernes indvandring er glemt. De blev her sgu. Kommende ægtefæller blev hentet fra hjemlandet. Familiesammenføring.

Mange af tilflytterne har stadig ikke stemmeret til Folketinget, selv efter at have boet i Danmark i over 40 år.

De unge efterkommere er i udpræget grad begyndt at bekende sig til deres forældres /bedsteforældres muslimske tro.

Der er stor søgning til moskeerne som på grund af pladsmangel åbner i endnu flere bygninger opkøbt af de muslimske foreninger.

Hvis arbejdsgiverne udelukkende har fokus på at hente arbejdskraft og samtidig ikke tager samfundets sammenhængskraft alvorligt, går det endnu mere galt end det gjorde i 70-80’erne mislykkedes integration. Partier på den yderste højrefløj vil endnu en gang få kronede dage.

Jeg vil hellere have en socialdemokrat i spidsen for en regering end Morten Messersmidt eller Lars Boye for den sags skyld.

Netop. Arbejdsgiverne dengang havde også bare de kortsigtede briller på og deres egen bundlinje for øje, og slap afsted med at tørre resten af regningen af på samfundet.

Den går forhåbentlig ikke en gang mere.

Indsendt af Pia Hansen (ikke efterprøvet) den Lørdag den 21.06.2025 - 08:15

Uden indvandring vil Danmark gå konkurs inden 2075. For så er der i bedste fald 3.000.000 borgere tilbage i Danmark med de fødselsrater kvinderne her til lands præsterer. Og de fleste vil være ældre og gamle.

I dag er der 3.055.000 borgere i arbejde i Danmark. Så vores økonomi BNP og velstand vil skrumpe ind til under det halve. Vi bliver ganske enkelt fattige.

Indsendt af Nielsen (ikke efterprøvet) den Lørdag den 21.06.2025 - 12:44

Den største fejltagelse var vedtagelsen af udlændingeloven 1983 . En af de mest liberale love i Europa når det drejer sig om indvandrere og deres rettigheder i Danmark .
Rettigheder der gav dem muligheden for en familiesammenføring i et omfang som samfundet slet ikke var forberedt på.

Det medførte at landets borgmestre især på den københavnske Vestegn, højlydt viste deres utilfredshed over de rettigheder som loven gav udlændinge og deres sammenførte familier .
Det var jo ude i kommunerne at der skulle skaffes passende boliger , samt at man skulle løse de integrationsopgaver som den voldsomme familiesammenføring pålagde dem.

Og den fejltagelse har Socialdemokratiet også deres part i , det kan man ikke løbe fra .

Derfor er det også helt fint med mig at der nu er blevet rettet op på disse fejltagelser og at der i Danmark i dag , bliver ført en af de mest restriktive udlændingelove i EU.

Den fejltagelse som tidligere tiders naivitet på området for udlændinge i Danmark , må ikke gentages . Også selv om der internt i regeringen er kræfter der presser på for en mere lempelig tilgang.

Indsendt af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet) den Mandag den 30.06.2025 - 18:56

Der bliver vist ikke rettet noget som helst op med den nye aftale, som i øvrigt dækker meget få udlændinge - så vidt jeg har forstået. ID-ordningen skal kun gælde de største arbejdspladser, så de uautoriserede polakker kan stadig komme og gøre deres i de nordsjællandske villaer.
Aftalen åbner guddødme også op for albanske muslimer! Har vi ikke rigeligt med muslimer i forvejen?
Om igen - og husk at lade erhvervslivet betale alle omkostninger!

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.