Kunde fik Emma til at bryde sammen i tårer: Blev kaldt dum og uduelig

Chikane i kassekøen

Kunde fik Emma til at bryde sammen i tårer: Blev kaldt dum og uduelig

Emma Enschede Rørbye oplevede flere ubehagelige episoder, da hun arbejdede som kasseassistent, og hun er ikke den eneste

Butik
Billedtekst
Billedet er AI-genereret og er brugt for at illustrere historien.
Foto: Adobe Express

“Hun begyndte at råbe af mig og sagde, at jeg var dum og uduelig til mit arbejde, og at jeg var alt for ung til at arbejde der.”

Sådan mindes 18-årige Emma Enschede Rørbye fra Haslev en af de mest grænseoverskridende hændelser fra sin tid som kasseassistent i en dagligvarebutik.

Læs også:Butiksansatte svines til: “Desværre er der fortsat en rådden kundekultur”

Hændelsen finder sted i en af de sidste måneder af 2024, da Emma Enschede Rørbye er 17 år gammel.

Den vrede kunde foran hende mener ikke, at hun har fået det korrekte antal byttepenge retur fra butikkens automatiske mønthåndteringsmaskine.

Mens Emma Enschede Rørbye forklarer kunden, at hun ikke kan gøre noget ved problemet, da systemet kører automatisk, begynder køen at vokse.

Jeg følte mig meget presset, og jeg brød sammen i tårer

Flere kunder begynder at beklage sig over den lange betjeningstid, og med det voldsomme udbrud fra den kvindelige kunde, bliver det for meget for den unge kassemedarbejder. 

“Jeg følte mig meget presset, og jeg brød sammen i tårer,” fortæller hun til Netavisen Pio.

En anden kunde, der har set hele hændelsesforløbet fra køen, spørger Emma, om hun er okay.

Det er hun ikke.

Herefter henter kunden Emmas leder, så hun kan få fem minutter til at trække vejret.

Undersøgelse fra HK Handel

En ny undersøgelse, som HK Handel har fået udarbejdet af analysefirmaet Wilke, viser, at 83 procent af butiksansatte har oplevet grim tale fra kunder indenfor det seneste år.

Det er en stigning fra tre år tidligere til trods for, at der har været indsatser for at komme problemet til livs. 

Eksempelvis har HK Handel sammen med en række store butikskæder kørt en kampagne, der skal minde kunderne om at holde den gode tone.

Nu foreslår HK Handel, at arbejdsgivere skal have et kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de bedre kan gribe medarbejderne og sørge for, at de ikke går helt ned med flaget på grund af den hårde tone.

Tilnærmende kommentarer fra mænd

Det var ikke kun de overfusende kommentarer, som var ubehagelige, fortæller Emma Enschede Rørbye.

En dag, da hun er ved at lukke butikken ned, oplever hun, at to mænd står og kigger på hende.

Mens hun gør sig klar til at køre varer ind fra butikkens front, henvender en af mændene sig til hende og spørger, om hun vil høre en joke.

Lidt forvirret og tøvende siger hun ja.

“Tror du på kærlighed ved første blik?” siger han.

Læs også:Vrede kunder råber skældsord og kaster colaflaske efter ansatte

Emma svarer, at det gør hun ikke.

“Så må jeg hellere gå forbi igen,” siger manden.

Egentlig synes Emma ikke, at joken er sjov. Alligevel tager hun sig selv i at grine af den, mens hun står der alene med de to mænd.

Herefter spørger samme mand hende, hvilken øjenfarve, hun har.

Emma svarer, at hun har grønne øjne.

“Ej, hvor heldigt, at vores fremtidige barn får grønne øjne,” siger han.

Læs også:Overfuset og skældt ud af kunder i årevis: Nu er Freja sygemeldt

Der udvikler sig en knude i maven på Emma, og hun har mest af alt bare lyst til at komme væk fra situationen:

“Det kunne jeg godt mærke var virkelig ubehageligt, men jeg kunne ikke bare gå ind i butikken, da jeg havde ansvaret for at varerne kom ind, så jeg skulle jo derud igen.”

Det er først, da manden siger til hende, at hun er vildt smuk og spørger, om hun har brug for hjælp til at løfte en palle, at Emma siger fra.

Aldrig mere kasseassistent

I dag har Emma Enschede Rørbye sabbatår og arbejder ikke længere som kasseassistent.

Men de grimme oplevelser har alligevel sat nogle spor i hende:

“Jeg snakker ikke så meget i offentligheden, fordi jeg ikke ved, hvordan andre mennesker reagerer. Det er i hverdagen, at jeg lige tænker over, hvad jeg siger, for at jeg ikke har fokus på mig selv.”

Selv de sødeste kunder kan være noget af en mundfuld

Selvom fremtidsplanerne endnu ikke er fastlagt, så er der dog én ting, hun ved med sikkerhed; hun har ikke lyst til at vende tilbage til jobbet som butiksmedarbejder.

“Jeg har ingen interesse i at sidde ved kassen, for selv de sødeste kunder kan være noget af en mundfuld.”

Signe Marie Flindt

Journalist på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Børge Jørgensen (ikke efterprøvet) den Tirsdag den 13.05.2025 - 21:33

Det danske samfund bliver mere og mere ubehagelig og grænseoverskridende. Og hovedårsagen er internettet online kulturen. Men vi er komplet magtesløse over at sætte en stopper for det.

Hvor det ender med at føre vores samfund hen tør jeg ikke tænke på.

Hvor er jeg glad for jeg var ung i 70'serne og ikke i de her 20'verne.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.

Succeshistorier fra fagforeningerne